zondag 24 augustus 2008

Oproep uit het ongerijmelde

Onze Stichting Behoud Het Rijm telt nog vier leden. Drie mannen van derde leeftijd en een vrouw van achtenveertig die op de rand van de menopauze staat. De anderen zijn heengevlogen, één is schielijk van haar fiets geblazen, een ander van een vroege prostaat en de rest van lang genoeg te leven. Nieuw bloed kondigt zich niet aan.

We mogen duidelijk stellen dat het rijm op haar laatste jambe hinkt. Het rijm is slechts nog smartlap, klare taal voor kleuters en dementen, almanakvertier voor weermannen en zatte nonkels, maar geen spek voor de bek van de jeugd. Rijm rijmt slechts nog op slijm, behalve voor de rappers dan maar die doelgroep bereiken wij nooit. Die mensen hebben het nog druk met onsterfelijk wezen, ook al rijmen ze over doodslag en zelfvermorzeling.
Het rijm is meer dan een halve eeuw zelfs bij zijn scheppers in ongena gevallen, bij barden , dichters, bij de doodsprent. En daarmee verglijdt de algebra uit ons woord, de abracadabra uit het leven, de dans, de kadans, de ballade, de glose. Ja, googelt u maar eens naar de glose en lieve mensen geloof toch niet alles wat u daar vindt.

Persoonlijk kan ik tien kaskrakers smetteloos uit het hoofd debiteren waaronder de bloedworst van JH SPeenhoff. Ik kan u verzekeren dat zoiets zonder rijm nooit lukt. Als iemand van u die geen savant sauvage is een rijmloos gedicht van zes strofen over een bloedworst kan opzeggen, gelieve u kenbaar te maken bij onze Stichting. Wij staan open voor wetenschappelijk onderzoek. Strofen, nog zoiets, zij worden even schaars als, ja als wat? Als schaarse dingen zoals kledingstukken die tien jaar meegaan in de bontwas op 60° bijvoorbeeld.

Deze tien simpele gedichten hebben mijn gedachten gestuurd omdat ze kant en klaar in mijn hoofd zaten. Waar ze zonder rijm nooit hadden gezeten, je hebt niet altijd je Komrij bij de hand. Ik heb daar nog geen seconde spijt van gekregen Zij hebben mij behoed voor overmoed en ijdelheid, mij met meligheid voorbereid op eindigheid, mededogen bij me ingeprent, relativiteit en luchtigheid. En dit alles zonder god.
Wanneer mijn moeder een gedicht opzegt heeft ze geen soundtrack vandoen om een traan in mijn oog te schieten, dan is ze van zichzelf al Il Postino genoeg.
Hoe doet ze dat toch vraag ik me dan af, zo zonder de juiste belichting of achtergrondviolen mij doen vluchten naar de keuken opdat ze mijn rooie ogen niet zou zien.
Het ligt natuurlijk aan haar timbre en haar timing. Zij doet het bijvoorbeeld terwijl ze de koffie schenkt, of terwijl zij ’s avonds in de zetel het kruiswoordraadsel van de dag oplost.
Maar het ligt ook aan het rijm dat metrum in de dingen brengt, dat zegt zo is het en niet anders, zo wetmatig is ons lot, of je nu bloedworst bent, radijs of mens. Zonder rijm had ook moeder die gedichten nooit onthouden. Daar gaat het om bij onze Stichting. Dat er toch iets in het leven zit dat niet teloor mag gaan, zoals de juke-box bijvoorbeeld of de autoped.

Daarom vragen wij u, bezoeker van onze eerste website: Behoud het rijm in uw leven.
Uw rijmen wordt het laatste woord dat van u nog wordt gesproken.
“Als ik mijn ogen toedoe, ben ik in Honolulu”, Reisgedicht van J.A. Deelder.
Meer moet dat niet zijn.

11 opmerkingen:

koen zei

als ik mij ogen toe doe
krijg ik soms mijn broek toe

als ik soms mijn broek toe doe
heb ik nood aan kung fu

als ik nood heb aan kung fu
voel ik mij een melkkoe

voel ik mij een melkoe
dan denk ik verdomme toch hoe

denk ik verdomme toch hoe
kaketoe kalfkoe kangoeroe

maar er is redding joehoo!!
Masjenka's blog yabedabedoooo!!!

Anoniem zei

fantastisch gedicht!

didiermaurice zei

yep... @koen en masjenka... fantastisch gedicht en initiatief. Het OSBHR... ik zie het voor mijn ogen: een kasteel met park en pergola's en dienstmeiden en butlers en om de week een feestje...

Masjenka zei

Alle dagen feest Didier!Rijmen en dichten zonder ons gat op te lichten.

Grensverleggende poëtica Koen. Wat een diepgang, wat een rijm! Wat een razendsnelle evolutie!Hoe? vragen wij ons af bij het OSBHr.

koen zei

http://www.rijmwoorden.nl/

uw nederige dienaar

achterelkaar achterhaalbaar achterwaar
adelaar adolescentiejaar adulaar
afblaar afbreekbaar afhaar
afklaar afkoopbaar aflaatjaar
afleidbaar aflosbaar afneembaar
afrolbaar afscheidbaar afschraapschaar
afsnijschaar afstaar aftekenaar
aftelbaar aftrekbaar aftroggelaar
afvaar afwasbaar afweerbaar
afzetbaar afzienbaar akademiejaar
aldaar aleatoir allegaar
almaar alsmaar altaar
alveolaar alwaar ambtenaar
ambtsjaar analyzeerbaar antikwaar
apehaar appelaar appellatoir
appelsienenhandelaar arbeidsbemiddelaar arbeidsjaar
arbeidsreservoir archiefeksemplaar armgebaar
artiestenhaar aspirant-bestuursambtenaar assertoir
atoomgevaar autaar auteurseksemplaar
autografenverzamelaar autohandelaar avegaar
baar baardhaar babbelaar
baggelaar baggeraar baignoire
balansregelaar barbaar basgitaar
basisjaar bazar bebouwbaar
bedaar bedelaar bedrijfsklaar
bedschakelaar bedwingbaar beeldenaar
beetgaar begaanbaar begeerbaar
begoochelaar begrippenpaar begrotingsjaar
behaar beknibbelaar belastbaar
belastingambtenaar beleenbaar belegeraar
beleidsambtenaar bemiddelaar beminnaar
benijdbaar benoembaar benzinereservoir
beoefenaar beoordelaar bereikbaar
bereisbaar berekenbaar berijdbaar
beroepbaar beschikbaar besmettingsgevaar
besnaar bespaar bespeelbaar
bespreekbaar bestaanbaar besteedbaar
bestevaar bestuurbaar bestuursambtenaar
betaalbaar betrouwbaar betuttelaar
betwistbaar beukelaar beuzelaar
bevaar bevaarbaar beverhaar
bevorderaar bevriesbaar bewaar
beweegbaar bewijsbaar bewonderaar
bewoonbaar bewustzijnsveranderaar bezettingsjaar
bezwaar bijeengaar blaar
blijkbaar blikschaar bliksemgevaar
bloedblaar bloemenhandelaar blokschaar
blusbaar bochelaar boekhandelaar
boekjaar boemelaar boerenechtpaar
boezelaar bojaar bommengevaar
boomschaar borrelaar borstelhaar
borsthaar bottelaar boudoir
boulevard bouwjaar bouwkunstenaar
braakjaar brabbelaar brancard
brandbaar brandblaar brandgevaar
brandstoffenhandelaar breekbaar broddelaar
brugjaar bruidspaar bruikbaar
buigbaar

koen zei

deel 2

Bulgaar bultenaar campagnejaar
canard caricatuurtekenaar cassettewisselaar
centenaar charteraar cijferaar
cijnsbaar collaar compensatoir
compromissoir conservatoir contact-ambtenaar
contradictoir couloir crisisjaar
Curacaoenaar daar daarnaar
daghandelaar dankbaar dansleraar
darmschaar darmsnaar dassehaar
dateerbaar declaratoir deelbaar
deflatoir demonstreerbaar demonteerbaar
denkbaar departementsambtenaar detailhandelaar
dienstbaar dienstjaar dienstweigeraar
dierbaar differentieerbaar dimschakelaar
directoire discriminatoir dobbelaar
doeaneambtenaar doenbaar doezelaar
dompelaar donderaar donshaar
doodsgevaar doodverklaar doordringbaar
doorlaatbaar doorvaar doorvaar
doorwaadbaar draadschaar draagaltaar
draagbaar draaibaar drentelaar
dressoir dreutelaar dribbelaar
drinkbaar drogredenaar druivelaar
druivenjaar drukschakelaar duikelaar
duivelshaar duivelskunstenaar duizendkunstenaar
duldbaar duurbaar ecart
echtpaar edelachtbaar edelgrootachtbaar
edelhoogachtbaar eerbaar eetbaar
eetwaar effektenmakelaar egard
eigenaar eikelaar eksemplaar
elkaar ellewaar emancipatoir
emeritus-hoogleraar engelenhaar engelenschaar
erkenbaar ernaar ervaar
etenswaar evenaar evenaar
executoir exploiteerbaar explosiegevaar
fabriekswaar falsificeerbaar falsifieerbaar
familiaar feestredenaar feilbaar
femelaar filtreerbaar flambard
flodderaar fluisteraar folteraar
fopsigaar fotohandelaar foulard
fruitjaar frustratoir frutselaar
futselaar gaar gangbaar
gasthoogleraar gebaar geboortejaar
gebruiksklaar gedenkjaar gedragsrepertoire
geitehaar geldhandelaar geldwisselaar
geloofbaar gemeente-ambtenaar gemeentenaar
gemoedsbezwaar gemzehaar genaakbaar
geneesbaar genietbaar geschiedenisleraar
geselaar gestaar gevaar
gevechtsklaar gevoelssnaar geweldenaar
gewetensbezwaar gezichtshaar gijzelaar
gitaar gloriejaar godloochenaar
godsdienstleraar godslasteraar goevernementsambtenaar
goochelaar goudbaar gouwenaar
graanhandelaar grabbelaar grasjaar
grasschaar grijpbaar grommelaar
grondeigenaar grondpilaar grootachtbaar
grootedelachtbaar groothandelaar guldenjaar
guldensbazar gymnasiumjaar haagschaar
haalbaar haar hakbaar
hakkelaar hakselaar halfgaar
halfjaar hamerbaar hamsteraar
handelaar handelbaar handelswaar
handexemplaar handgebaar handschakelaar
hangaar hanteerbaar hapklaar
hapschaar harpenaar haspelaar
havannasigaar hazelaar heelbaar
heerschaar heggeschaar hegschaar
heirschaar hekelaar heldenschaar
hengelaar herbenoembaar herdenkingsjaar
herhaalbaar herhalingsweigeraar herkenbaar
herkiesbaar herleidbaar herroepbaar
herstelbaar hiernaar hinkelaar
hobbelaar hoekpilaar hoetelaar
hompelaar hondehaar Hongaar
hongerkunstenaar hoofdaltaar hoofdambtenaar
hoofdhaar hoofdschakelaar hoofdschuldenaar
hoogachtbaar hoogaltaar hoogedelachtbaar
hoogleraar hoorbaar hoornaar
houdbaar houthandelaar huichelaar
huisaltaar huiseigenaar huurmoordenaar
huwbaar huwelijksmakelaar huwelijkszwendelaar
huzaar ijveraar illusoir
importsigaar inbaar infectiegevaar
inflatoir inklaar inktreservoir
inquisitoir inschaar inschuifbaar
instelbaar instortingsgevaar intekenaar
interlocutoir invaar invoelbaar
invorderaar invorderbaar inwisselbaar
inzamelaar inzetbaar isobaar
jaar jacquard janitsaar
jodelaar jokkenaar jubeljaar
jubileumjaar judashaar justificeerbaar
kaar kakelaar kalenderjaar
kameelhaar kameraar kandelaar
kankeraar kanselredenaar kant-en-klaar
kantoorlessenaar kapjaar kartelschaar
kattehaar kattesnaar kaviaar
keerkringsjaar kegelaar kemelshaar
kempenaar kenbaar kerkleraar
kerkpilaar kerselaar ketelaar
keulenaar keutelaar

Masjenka zei

Dank u Koen, je bent een verrijking voor ons gesticht.

koen zei

dank u masjenka. Je bent gesticht voor onze verrijking

Masjenka zei

Permission for lip to whobble sir?

koen zei

permission granted stout lady

Ben Hoogeboom zei

Men ziet het toch niet zitten:
wij doen het zonder rijm.
Wij blijven rustig pitten
en plakken zonder lijm.