dinsdag 16 september 2008

Stukske broodpodding

Liefste Betty,

Over de Vlaamse broodpodding blijken de geruchten op het internet waar. Heb er twee naslagwerken over geraadpleegd, met name het klassieke standaardwerk uit 1967 'Vlaamsche gerechten' en het goeie ouwe kookboek van de Boerinnenbond, 'Ons kookboek' waarin niets dan waarheden staan. (Waar zouden wij zijn zonder de bijbel van de Boerinnenbond? Achter het fornuis? Neen. In de Pizzahut of in de Iglo, bij Marie Thumas, bij de meeneemchinees of in de frituur? Inderdaad).

En ja, ook daar is er vermelding van veel te veel eieren dan onze lever lief is. Voor 300 gram oud brood, een halve liter melk, 200 gram suiker, 50 gram rozijnen, een weinig kaneel en 1 lepel vanillemeel , stelt de Boerinnenbond 5 eieren. Zij vermeldt echter niet of het om een theelepel of een soeplepel vanillemeel gaat. Ik veronderstel, een soeplepel. Terwijl 'Vlaamsche gerechten' het over 8 eieren heeft. Dat lijkt mij iets over de top. Maar waar ligt de grens?
"Vanillemeel", zegden ze vroeger, het heeft toch iets landelijkers dan 'vanillesuiker'. Er zit meer binding in.

Ik twijfelde nog deze namiddag, omdat ik al eens een Vlaamse vlaai bak waarin slechts 5 eieren gaan voor 1 liter melk. En dat werkt perfect. Een stevige vlaai krijgt ge daarvan. Eén die achter de tanden blijft plakken en die altijd naar méér smaakt, zoals dat hoort bij vlaaien. Dat komt natuurlijk door de peperkoek die erin zit, en de speculaas.
Met oud brood liggen de zaken waarschijnlijk eventjes anders. Daar zit meer lucht in. Als ik jou was, dan zou ik het houden bij die 5 eieren op een halve liter melk. De Boerinnenbond zal wel gelijk hebben, experimenteren met minder eieren heeft geen zin.

Ik begrijp je perfect dat je met dat oud brood iets wil doen. Als je ziet hoelang zo'n halm erover doet om volwassen te worden, en wat ze er daarna allemaal niet moeten mee uithalen eer je je boterhammetje kan smeren. Dat wil je gewoon niet weten. Je kan er ook lekkere crostini's van maken. In schijfjes snijden, beetje kruidige olijfolie erop, wat zeezout en laten drogen op 50 graden. Daar geniet je nog het langst van, bij een glaasje wijn of zo.

Vijf eieren dus, laten we het daar op houden. Ik zou er ook een glaasje rum bijdoen, een jenevertje, een cognac, maakt niet uit. Als het maar iéts is. Interessanter wordt het als je de rozijnen een nachtje drank laat slurpen.
Laat het je smaken, lieve Betty
Tot later
Je M.

5 opmerkingen:

didiermaurice zei

gij zijt toch nen 'castard', broodpo(u)dding! Oud brood aan de schapen voeren doe ik niet meer... ik eet het, na het lezen van jouw bijgevezen recept, zelf op. gôh, maar mijn schapen dan... zult ge zeggen. Betty, joe-hoe, zeg mij wat ik doen moet...

koen zei

Moest Piet Huysentruyt zo goed kunnen koken als jij schrijft, dan had ik al zijn DVD's en boeken nu in mijn bezit.
Tip voor Didier: geef het brood aan je schapen en eet dan je schapen op. Reciclage en de circel is rond....

Masjenka zei

Didier, Betty heeft beloofd u uit uw dilemma te verlossen,maar ze heeft het eventjes druk, ze is de rozijnen aan 't marineren.

Koen, een dvd, goed idee.
'Masjenka kookt over'

Hadriana zei

Masjenka, wat is vanillemeel? Ik ken vanillesuiker, vanillestokjes en vanilleextract maar van vanillemeel heb ik nog nooit gehoord.

Masjenka zei

Volgens mij is het allemaal gekheid op een vanillestokje, Hadriana.In 1967 zegden ze wel wat erin moest maar niet wàt het was.
Neen serieus, ik vermoed dat het om gevanilleerde en gezoete maïzena gaat, waarmee je ook papjes of puddinkjes bereidt. Nu gebeurt dat met scheikundige aroma's maar je kan het ook makkelijk zelf doen door gewoon een lege vanillepeul een tijdje in een potje bloem of suiker te stoppen.
Als je ziet hoelang zo'n peul erover doet om volwassen te worden...