zaterdag 13 september 2008

Stukske taart

Mevrouw, de taart die ik hier gisteren om veertien uur voor zestien euro kwam kopen, stamt waarschijnlijk uit een ander tijdperk. Het deeg is wak en ranzig, de crème pâtissière smaakt naar roquefort en op twee perziken staat een toefje haar. Het spijt mij dat ik u hier moet op wijzen, maar zestien euro is veel om in de vuilbak te gooien. Zelfs de kip wil er niet van weten en dat zegt toch alles.

“Jamaar mevrouw, iedereen kan hier zo komen klagen! Het spijt me dat ik u hierop moet wijzen, maar wij verkopen niets dan kakelvers”.

Waarschijnlijk hanteren wij verschillende begripsinhouden mevrouw. Als ik kalelvers denk dan denk ik: recht uit de oven, niet recht uit het achterste van een kip want zo smaakte het een beetje.

“Mevrouw, ik sta garant voor onze taarten, kijkt u maar in de vitrine, allemaal vers van deze ochtend”.

“Nu, dan moet ik u teleurstellen, want de taart die u mij gisteren verkocht, is een aanslag op het darmstelsel. Gelukkig hadden wij het van bij de eerste hap geproefd maar de stemming was meteen gaan vliegen. Mama was te beleefd om negatieve commentaar te geven, u weet hoe moeders zijn, ze heeft haar portie met de glimlach naar binnen gespeeld. Wij vierden haar drieënzeventigste verjaardag.
“Mama, met welk cadeautje kan ik jou het meeste plezier doen?” had ik haar gevraagd. “Kind, ik heb alles, zei ze, het badkastje staat vol dure parfums die ik in mijn leven nooit meer leegspuit. De keuken puilt uit van de electronica die ik nooit gebruik, ik heb genoeg handtassen om de wereld in te dragen en kleren met hopen”.
“Wil je niet eens een mooi boek mama, of een filmreeks waar je van houdt?” vroeg ik haar nog. Maar overdag heeft ze het daar te druk voor en ‘s avonds is ze te moe, ze zei “Weet je wat? Koop ons maar eens een lekkere taart en een flesje Crèmant d’Alsace, daar kunnen we samen nog eens van genieten”.

Ik wilde voor haar een zelfgebakken kakelverse symfonie componeren, want ik heb veel goed te maken. Dat ik geboren ben bijvoorbeeld en anders ben uitgedraaid dan verwacht.
Ik had alle ingrediënten klaarstaan voor de lekkerste taart ter wereld maar de electriciteitspanne in het dorp stak daar een stokje voor. Vier uur later zaten we nog zonder stroom en mijn oven is electrisch. Ze zouden om vijftien uur komen, daarom kwam ik om veertien uur nog snel naar uw bakkerij gefietst, ik werd gered door uw dure taart. Tenminste zo voelde het voor een uurtje. Kijk, ik heb ze hier in mijn tas zitten, proeft ù er eens van en oordeel zelf.

“Mevrouw het spijt me, maar in die taart is al gebeten. U denkt toch niet dat ik hiervan ga proeven? Waarschijnlijk heeft uw kip er al aan gezeten”.

Het stukje van de kip zit allang in de vuilbak, maar u kan er ook gewoon aan ruiken en naar de perziken kijken, die spreken voor zich. Zeg nu niet dat u deze taart niet herkent, u heeft haar gisteren nog uitbundig aangeprezen, en kijk eens op de doos, uw naam staat erop”.

“Het spijt me, wij ruilen geen verkochte goederen, ik kan u ook niet terugbetalen want dat brengt de boekhouder in de war”.

Wie spreekt hier van terugbetaling? Als u mij gisteren de waarheid had gezegd, dat u door de electriciteitspanne in taartgebrek zat dan had ik gewoon koekjes gekocht en had moeder niet de ganse nacht over de pot gehangen.
Ik zou met deze taart naar een commissie kunnen stappen of naar het gerecht, maar ik doe het niet. Ik kom u gewoon zeggen, dat u dit nooit meer mag doen. Ook een kleine zelfstandige moet weten wat de leugen met een mens kan aanrichten”.

9 opmerkingen:

Ben Hoogeboom zei

Dag Masjenka,
Veel mensen beginnen plotseling dialogen te schrijven, en de meesten kunnen het niet. Maar jij kunt het verdomde goed!

Masjenka zei

Merci Ben. Ik doe ze wel al langer hoor die dialogen, maar dit is inderdaad mijn eerste totale.
Het zijn jouw stukjes die mij over de schreef hebben getrokken, of hoe heet dat ding waar we over moeten.

Anoniem zei

Masjenka moja,
Dat je goede dialogen kan schrijven, daar had ik zo'n fluogroen vermoeden van. Dat je die kan voeren, daar was ik al meermaals gretige getuige van.
Maar dat jouw kip alleen maar taart krijgt op je moeders verjaardag en dan nog rotte taart, daar lust ik je rauw om!
(Ik ben niet helemaal zeker of die laatste uitdrukking helemaal van de poes is, wat ook weer raar uitgedrukt is natuurlijk.)
Desalniettemin kijk ik met dappere weemoed en een tikkel nieuwsgierigheid al uit naar jouw bezoek aan de plaatselijke slager.

didiermaurice zei

smullen!

Masjenka zei

Annousjka moja, is it really you darlink?
Een slagersverhaal, goed idee, we gaan de messen daar eens over slijpen. Gemarineerd natuurlijk. En absolutely fabulous!

Ben Hoogeboom zei

Dag Masjenka,
Het is een raar iets met die dialogen. De mensen vinden meestal dat het gemakkelijk is om ze te maken. Dat is ook zo, toch valt het me tegen hoe die dialogen er uit komen, vaak.
Meestal is mijn bezwaar tegen die dialoogvorm, dat die vorm helemaal niet nodig is om hetzelfde te zeggen. En als het niet nodig is om een dialooog te schrijven, moet je het gewoonweg niet doen. Klaar.
Spannend wordt het als iemand probeert een dialoog te schrijven zoals Karel van het Reve’s dialogen in diens ‘Reuzenkoeskoes’ uit 1979. Dat waren innerlijke dialogen, heel mooi om te lezen.
Karel begon met bijvooorbeeld te zeggen: - Dus jij zegt dat literatuurwetenschap geen wetenschap is.
IJzersterk begin.
Ik doe zulke innerlijke dialogen nooit, omdat dat Karels terrein was, niet het mijne. Ik neem een onzinnige premisse (een zin uit mijn vorige stukje, bijvoorbeeld), en daar rommel ik wat omheen.

Je gaat steeds beter schrijven, vind ik, Masjenka. Steeds beter! Verdomd, per stukje bijna denk ik: goedendag!

Masjenka zei

Ben, hoe je ze ook maakt, jouw dialogen zijn zo smakelijk dat ik er de dag weer mee doorkom. En niet alleen ik.

Tussen mijn laatste stukjes zitten er ook oudere. Kopeke of let stamt al van april,Prinsdom is al drie jaar oud, maar ze waren weer zo actueel dat ik dacht: waarom niet? anders liggen ze toch maar te beschimmelen en misschien heeft iemand er iets aan.

Vreemd dat je het in dit verband over de Reuzenkoeskoes hebt. Hij zat al in mijn reistas voor Elba voor een ontroerend weerzien.

Hadriana zei

Dag Masjenka,
Wat een smakelijke dialoog heb je geschreven over die onsmakelijke taart.
Ik heb genoten!

koen zei

Hoe herkenbaar! Ik heb net hetzelfde meegemaakt in de Brusselse Noordwijk, maar ik miste de moed om terug te gaan. Repect Masjenka!