dinsdag 16 december 2008

Beste huisbaas,

Al bijna negen jaar betrek ik mijn woning met liefde. Eigenlijk is het uw woning, ik weet het, maar dat is jammer. Want als het mijn woning was dan zou ik vriendelijker met haar omgaan, ook de persoon die haar met liefde betrekt zou ik anders behandelen, maar u bent mij niet. U zou bijvoorbeeld nooit in dit huisje willen wonen omdat u een andere smaak heeft. Liefst van al zou u het met de grond gelijk willen maken en een architectonische vloek in de plaats zetten. Maar daar bent u nog niet aan toe. Eerst moet het huisje nog gemolken worden tot het instort, tot ik instort of vertrek. Want een andere huurder vindt u niet en dat weet u, daar zijn inmiddels wetten voor gemaakt.

Ook de wilde tuin moet verdwijnen. Voor mij en mijn vrienden is deze tuin in de zomer het paradijs op aarde, voor u helaas niets dan een doorn in het oog. Daar moet en zal een gemillimeterd gazonnetje komen waar geen paardebloem of madelief een kans krijgt. Een getrimde buxusbol waarschijnlijk, in de plaats van de lindeboom die in de herfst zijn blaren verliest en oh, wat geeft dat toch een vuiligheid zegt uw vrouw. De perelaar, de pruimelaar, de fluweelboom, de hibiscussen die ik heb geplant , de rozen, ze zullen allemaal verdwijnen omdat ze in een andere orde staan dan de uwe, ze staan de grasmachine in de weg.

Voor de rest ziet alles er hier nochtans precies hetzelfde uit als toen u het van uw kinderloze half-oom hebt geërfd. Van roste Basiel zoals men hem noemt. Wist u trouwens hoe legendarisch hij is? Ik geloof van niet. Wanneer iemand mij vraagt waar ik woon en ik zeg: in het huis van roste Basiel, dan klaren alle gezichten op. Dan gaan er oogjes blinken en raak ik het eerste half uur nog niet weg vanwege zijn fratsen die men perse moet vertellen. Met Pasen bijvoorbeeld verstopte hij geen chocolade eieren in de voortuin maar muntstukken voor de kinderen uit de straat. “Een ei is maar een ei, zei hij, een cent kan er twee worden”.
In die tijd lekte het dak nog niet, stonden er geen schimmels op de muren en waren de elektrische leidingen nog intact. Het regende niet binnen op de schrijftafel, er stond geen schrijftafel, de plaats vanwaar ik u schrijf was toen de slaapkamer waar zijn eerste vrouw, zijn grote liefde Jeanne veel te vroeg gestorven is. U heeft haar nooit gekend.
Ik weet dat het inbeelding is, maar Jeanne en Basiel moeten hier nog ergens rondhangen, in deze kamer, want ik voel mij hier nooit alleen. Ook in de keuken, de woonkamer, mijn slaapkamer, de tuin en de schuur voel ik me nooit alleen. Maar zet mij in een nieuwbouwwoning zelfs tussen dertig mensen en ik voel me alleen. De muren komen op me af, zoals men zegt. Het klinkt daar ook zo hol.

Over een paar maand loopt mijn huurcontract af en u heeft de huur dit jaar niet opgeslagen Ik voel nattigheid. En het is daarom dat ik u schrijf.



5 opmerkingen:

didiermaurice zei

O Masjenka toch, ...leven zeer met je mee, tot gauw.

koen zei

Met deze lieve woorden zal hij je zeker laten blijven :-))

ggossye zei

machte(ld)loos....
voel ik me
na lectuur van zulks schrijfsel
méér krijg ik niet gezegd
alle steun vergeefs
want fundamenteel
verandert er niets
'de baas' zal Baas blijven
niet zwikken
daar zijn (huis)Bazen voor
huurder homeless
tenzij.....
(...en toen kwam er een ridder op een mooi wit paard en vulde de stippellijntjes in met oplossingetjes....)
X L

Masjenka zei

Lieve mensen, 't is allemaal zo erg niet hoor, such is life.
Ik wou het huisjesmelkersprobleem eventjes onder de aandacht brengen, tenslotte zijn er nog véél meer en véél flagrantere toestanden dan hier. Je staat wel machteloos. Maar 't kan hier best gezellig zijn, dat zullen jullie wel beamen vermoed ik. Laten we hopen dat het mag blijven duren.

Anoniem zei

Ik ben ook een huisje aan het melken. Er staat al zoveel schimmel op de muren dat ik er aan denk er champignons te kweken. En als je de mollen wil vergassen, die van de gemilimeterde gazon telkens weer een puinhoop maken, hoef je maar een kwartiertje de boiler aan te zetten. Voor de rest is het er echt leuk wonen. En alles is gemoderniseerd. Mijn grootoom heeft voor de oorlog nog een hele nieuwe badkamer geïnstalleerd. Ik begrijp dan ook echt niet waarom iedereen zo moeilijk doet over die huurprijs.