zondag 30 november 2008

Het diepe zwijgen

Iedere morgen stopt de witte bestelwagen bij de overburen. Iedere werkdag al vijf jaar lang, op zon-en feestdagen komt hij niet.
De chauffeur belt aan , opent de deur van de laadbak en duwt op een knopje dat de lift activeert, een metalen onderstel waarin een rolstoel past. En dan wordt Kamiel naar buiten gewield, ’s winters helemaal ingepakt als een poolreiziger, ’s zomers in een hemdje. Met stoel en al hijst het knopje hem de laadbak in.
De bestelwagen vertrekt naar het revalidatiecentrum, overbuurvrouw wuift nog eventjes na en ik zwaai eens vanachter mijn raam naar de overkant. Al vijf jaar lang wuift Kamiel terug met zijn linkerarm, de enige waar nog leven in zit.

Onze huizen staan pal tegenover mekaar en in de omtrek staan geen andere huizen, dat schept een band, ook al heb je mekaar verder niet veel te vertellen.
Op een dag was er een windstorm. Er was een wilgenboompje omgewaaid vlak voor mijn hek, ik kon de straat niet meer op want dat boompje was niet te tillen en blokkeerde het hek. En meteen stond Kamiel daar, ongevraagd, en bevrijdde mij met zijn draadloze boomzaag van het wilgenboompje.
Het begon te regenen en we schuilden in de schuur waar ik altijd een bakje bier heb staan.
Ik was hem zo dankbaar dat hij dat voor mij had gedaan, ik zei hem “Kamiel, zonder u had ik het vandaag niet gered en ’t ene plezier is ’t ander waard, hoe kan ik u bedanken?”.
“Ach, daar zijn goeie buren voor” zei hij en hij nam een slokje.
We keken samen solidair naar de regen. Het was de laatste keer dat ik hem hoorde spreken.
Een week later kwam er een klonter in zijn hersens, en een ambulance die hem voor een half jaar naar het ziekenhuis bracht.
Toen hij eindelijk terug naar huis mocht had ik met stoepkrijt “Welkom thuis Kamiel” op het asfalt geschreven, maar we weten niet of hij dat toen heeft gezien. Hij kan nog altijd niet lezen. Niet praten, niet lopen, niet staan. Er zit een sonde in zijn buik die alles in een plastic zakje brengt.
Staat er een zonnetje, dan wordt Kamiel bij de voordeur gezet vanwaar hij naar de wandelaars kan kijken en ook naar zijn tuin die zijn lust was en zijn leven. Soms slaan we dan een babbeltje.
“Ge ziet er goed uit vandaag”.
Kamiel zucht.
“We hebben weer chance met het weer hé”.
Kamiel glimlacht en knikt.
“’t Wordt een goed jaar voor de appels, en de kweepeer staat ook vol bloesems zo te zien”.
Kamiel glundert, likt zijn lippen en wrijft over zijn buik. Hij is dol op kweepeerconfituur.
Maar na de patatten, de spinazie, de bloemkool of prei raken we uitgepraat, dan stokt ons gesprek.
Dan komt het diepe zwijgen.



9 opmerkingen:

Hadriana zei

Hoi Masjenka,
Ik vind dit een erg goed verhaal, en niet alleen goed in de zin van: goed geschreven maar ook omdat het me heel diep raakte.

didiermaurice zei

...een condition humaine die maar weinig mensen kunnen reveleren. Niet ongewoon hier in La Flandre profonde. Avé, Masjenka... op naar warmere aardappel- en bietenvelden... :)

didiermaurice zei

...niet ongewoon hier in La Flandre profonde, bedoel, ...dat diepe zwijgen dat Masjenka zo...
ben er ook niet goed van.

Ben Hoogeboom zei

Vooral dat stoepkrijt, hoe je dat bedacht hebt, of het is misschien gebeurd ergens - maar dit is één van je mooiste verhalen.

Masjenka zei

Helaas helaas, de feiten zijn allemaal waar Ben. Maar ik zit er zo mee in mijn maag, ik moest dat gevoel érgens kwijt,en ik heb het ook voor Kamiel opgeschreven (die in het echt niet Kamiel heet).
Die stiltes zijn onze diepste gesprekken. Soms wijst hij met zijn linkerhand naar de plek waar dat wilgenboompje lag en dan grijpt hij naar zijn hart en komen de tranen in zijn ogen, want een week later was het zover.
Iedereen doet zijn best maar men praat tegen hem als tegen een baby, terwijl zijn verstandelijke vermogens en zijn gevoel intact gebleven zijn. Ik wéét dat hij onze stiltes apprecieert. Maar het doet pijn.

koen zei

Wondermooi.
Gevoelig zijn is een zegen en een vloek

Masjenka zei

Ha ge weet het! Nondedju ik vloek hier wat af..

Ben Hoogeboom zei

Dag Masjenka,
Het schaakspel is een mooi spel. Speelt ‘Kamiel’ het? Of het damspel, desnoods?
Ik gebruik dit alleen maar om te zeggen wat een fan ik ben van je blog, mevroj! Ik heb ook eindelijk je oudere blogposts gelezen, één van je beste is ‘Kamer 226’ - die mij was aangeraden door Alice, ook een fan van je.
Ik heb het al eerder, geloof ik, gezegd: wie zo kan schrijven, die moet doorgaan!

Anoniem zei

ja, ze moet gewoon maar in zichzelf geloven. En dat doet ze te weinig. Ze is gewoon beregoed.