dinsdag 25 augustus 2009

Summertime

De zomer was zo heet dat zelfs het koren smolt, wat men normaal van koren niet zou verwachten. Heet koren vat vlam, maar smelten doet het niet.
Water kwam uit druppelglaasjes, met mondjesmaat. Wijn en bier regeerden, de nadorst was groot, bij valavond zat je al met de kater van de morning after.
Niets of niemand had nog zin om te groeien, behalve de distels en de auto-industrie. Pruimen hingen gedroogd aan de pruimelaar en de appels hadden rimpels. Kakkerlakken koloniseerden het containerpark.
Koeien herkauwden smeltend koren tot in den treure, hun uiers zochten naar een functie.
Er was geen wind, de zeilen bliezen uit, de bomen zwegen. Alles zweeg, het had zijn voordeel. Alleen, het zingen miste ik.
Zweet en tranen waren dampkring, we waren pekelharingen in de put van vrouw Holle. De koelkast werd onze beste vriend. Haar industrie groeide onbewust en airco’s uit Australië floreerden. Wat waren we milieubewust.
Er waren paarden en schapen die stierven bij gebrek aan stal en schaduw, want mensen, zie wat jullie met schapen en paarden durven doen.
Boeken brachten verkoeling bij het bladeren, en bladeren hielden zich vast aan de takken van de bomen. Zelfs cirkels bleven niet rond, ze hingen als ellipsen aan hun wasdraden die van zichzelf al uitgerekt waren.
Mollen en vleermuizen bleven blind, zoals alles wat onder de grond leeft of in kerktorens zucht.
En ik? Ik vervloekte de zon en telde de bloedende seconden van mijn dagen tot het grote onweer. Tot de verlossende regenval.

6 opmerkingen:

saskia zei

wat een zinderend stukje! zelfs nu het wat frisser is voel ik de te hete zomer branden. dikke kus!

didiermaurice zei

pakkend, Masjenka, ik krijg er dorst van en ik ga nu mijn bad leegdrinken. Of nee, ik ga me onderdompelen in deze tekst als was het een bad.

ysabje zei

was het dan zo warm? ik had er helemaal niet zoveel last van dit jaar!

In de ruimte zei

hoi masjenka, lang geleden dat je nog iets op de weblog hebt geplaatst ... alvast veel schrijfplezier. groeten tom

Masjenka zei

Merci Tom. 't Was dan ook een hete summertime en de herfst belooft ook veel stoom. But we never surrender..

Anoniem zei

Ik denk dat het over een heten achternoen gaat. Klopt dat? Heb ik nu iets gewonnen?
Neig schoon. In de OTT nog schoner.
Ik herinner me een zomerdag, amai. Het was zo heet dat al het ijs smolt. Zwijg me van opwarming. feve.