donderdag 22 januari 2009

Puppy Love

Mevrouw Tijgermans zat onverschillig door het raam te staren, zoals zij de laatste dagen al vaker had gedaan. Blik op oneindig, uren lang naar buiten kijken. Die onverschilligheid.
Het was de ganse rotweek al miezerig geweest, geen zak op straat te beleven, de wereld lag er drassig bij. Binnen ronkte de kachel, want kachels kunnen spinnen als poezen maar bij hen heet dat ronken. En op de kachel stond een kippenbouillon te pruttelen die het huis met de geur van vet gevogelte vulde.
Voor het raam, in de kale perzikboom, hingen twee pimpelmezen aan een mezenbol te smullen. Onder de boom tippelde een roodborstje en een dikke merel sloop als een zwarte biljartbal door het natte gras.
De kippenbouillon liep over en siste op de kachel. Maar het deed mevrouw Tijgermans allemaal niets. Alles liet haar koud, het leek op winterdepressie. En achteraf denk je, was het dat maar geweest want winters en depressies zijn dingen die komen en dan weer voorbijgaan.

Ze rekte zich uit en stapte traag van het raam naar de voordeur, van de voordeur naar de achterdeur, van de achterdeur weer naar het raam. Zomaar, zonder iets te zoeken, geen hapje, geen drankje. Doelloos verdwalend in haar gedachten.
Ging er een deur voor haar open dan maakte zij geen aanstalten om naar buiten te glippen. Ze zat daar maar te zitten en begon in zichzelf te praten. Iets wat ze in die acht maanden tevoren nooit eerder had gedaan.
Haar stem klonk hees en slijmerig, ze deed je aan Tina Turner in A Private Dancer denken. En in haar ogen kwam die dromerige mengeling van torment en onbestemd verlangen. Iets religieus, iets opiaat, iets geils. Ze zuchtte geregeld.
Haar zusje Eufraat had allang opgegeven. Ze kwam niet meer vragen van: hey, zullen we iets gezelligs gaan doen? Zullen we nog eens in de linnenkast kruipen en in wat sokken gaan bijten, op het aanrecht springen en aan de borden likken, wat kranten versnipperen of in het bad gaan pissen?
Eufraat hield zich afzijdig. Ze begreep dat ze voor amusement op zichzelf aangewezen was en keek naar haar zus met een blik van: waarom?

En dan is het janken begonnen, dat eeuwige, onuitstaanbare janken, al tien dagen aan een stuk. Om verlossing uit de smart van het verlangen, van niet weten naar wie, naar wat en waarom. Niet weten dat je slechts speelbal bent van hormonale schommelingen en denken dat het aan jezelf, of aan iets hogers ligt. Dames weten wat ik bedoel.
Mevrouw Tijgermans loopt met haar buik over de vloer te schuren, staart omhoog, gat in de lucht. Alles in haar miauwt: help mij, neem mij, vervul mij toch, langs achteren liefst. Hartverscheurend om zien.
En toch wil ze niet naar buiten gaan. Alsof ze weet, als ik gepakt word dan is het gedaan met spelen. Dan ben ik geen poesje meer maar een kattin met liefdesverdriet. Een alleenstaande moeder met gezwollen buik, met katjes, en zorgen over tepelpijnen. Dan is de lol eraf. Dan verdwijnt onschuld en komen universele angst en twijfel.
Het janken begint bij het krieken van de dag, en stopt pas wanneer het laatste licht in huis uitgaat.

O jeugd, o tijd van smarten. Verliefd zijn en niet weten op wie. Van tevoren niet zien wie je zal beminnen. Van voren niet weten wie je langs achteren pakt.

8 opmerkingen:

ysabel zei

je schrijft heerlijk...

Masjenka zei

Merci Ysabel, jij schrijft er anders ook niet naast.
Mensen google: Hiep hiep de komma,en geniet van de komma van Ysabel. Ook te vinden op één van haar drie blogs. Komma punt

didiermaurice zei

...masjenka met tijgerprint en haar zusje Eufraat, ...la condition humaine...? Herken dat gevoel; bij ons thuis loopt een witte en een zwarte kat, als ik ze samen denk, krijg ik een schaakbord... waarop prettig te schaken valt... missen wat we nog niet hebben meegemaakt... of zoiets, in ieder geval 'een spel'. Deep Purple, mooi en echt, zoals elk spel in wezen.

Yves zei

Tigris en Eufraat(...)
Het is weer zo ècht, zo diep-menselijk. Ik voel de intensiteit. Het gaat heel diep. Het is alsof mijn testosteron weggespoeld wordt door een stroom oestrogeen. Wellicht zit de griep, die mij al enkele dagen aan mijn bed kluistert, er voor iets tussen dat mijn testosterongehalte tot op de bodem is gezakt. Mijn baard blijft echter wel groeien en ik stink. Da's een goed teken. Nu weer naar bed, maar eerst nog wat tijgerbalsem rond de neusvleugels. Grrrrrrr.... Tot ziens. Tijgerman

koen zei

En ik die dacht dat het autobiografisch was....
In alle geval fantastisch geschreven.

ysabel zei

merci masjenka, voor de lieve complimenten. Ik kijk ernaar uit om meer van jou te lezen.

Anoniem zei

In sokken bijten... Ik weet niet waarom, maar de gedachte alleen al bezorgt mij kippenvel. Zels als het pas gewassen sokken betreft!

ggossye zei

'puppy love'....waar heb ik dat nog gehoord....(?!) Deze 'os' (tja, 'k heb het niet getroffen in die Chinese horoscoop)schurkt zich nog even tegen Mozes de poes aan alvorens haar tafels op te bergen, genoeg gelezen. Eindigen in schoonheid; bij jou dus...L